Tijdig uw PKIoverheid-certificaat verlengen
Als u zelf aangifte loonheffingen doet via LogiPoort, dan hebt u een PKIoverheid-certificaat nodig.
Zo’n certificaat heeft een beperkte geldigheidsduur. Rond deze tijd verlopen veel certificaten en u krijgt daarvoor niet in alle gevallen (tijdig) een reminder. Zorg dat u tijdig een nieuw certificaat hebt aangevraagd.
Op tijd het nieuwe PKIoverheid-certificaat aanvragen is belangrijk, want u kunt geen aangifte loonheffingen doen met een verlopen certificaat. Er is dan sprake van een aangifteverzuim met eventueel een verzuimboete. Een verlopen certificaat is voor de Belastingdienst geen reden om de verzuimboete te verminderen.
Voor de installatie van een (nieuw) certificaat hebben wij een handig stappenplan opgesteld.
Signaal bij het verlopen
Wilt u een notificatie wanneer het PKI Overheid certificaat bijna verloopt?
In LogiPoort kunt u de optie “Waarschuwing bij bijna verlopen” aanvinken. U krijgt dan een maand van te voren een melding in LogiPoort.
Deze optie vindt u bij Opties > Instellingen > Instellingen Digipoort.
Met LIS geen certificaat nodig
Wanneer u gebruik maakt van de Loonaangifte Indien Service (LIS), heeft u geen PKIoverheid-certificaat nodig.
U maakt dan als het ware gebruik van ons PKIoverheid-certificaat. Zo hoeft u geen duur (PKIoverheid of eHerkenning) certificaat aan te schaffen.